فقط منو خدا
فقط منو خدا
عاشق دلشکسته
نوشته شده در تاريخ 6 / 12 / 1391برچسب:, توسط لیلا طاهری نژاد |

  ج) تقویت روحیه مسئولیت پذیری اجتماعی:

انسان ذاتاً گرایش به ارتباط های اجتماعی داردو دین نیز، ناظر به پرورش ابعاد فردی و اجتماعی انسان، هر دو می باشد. بر همین اساس نماز که عَلَم و نشانه دین است، لزوماً باید با مسائل مهم اجتماعی نظیر مسئولیت داشته باشد. شایداینگونه بتوان تعبیر و تبیین نمود که نماز با حفظ شرایط باعث لطافت روح و رقت دل و تیزی احساسات می شود. راز ئ نیاز آدمی با خدا، تأثیراتی، همچون حساس شدن نسبت به عالم هستی و احساس همبستگی در انسان ایجاد می کند در نتیجه آمادگی لازم برای احساس وظیفه مسئولیت نسبت به دیگران و محرکی برای رسیدن به درد ها و رنج های محرومین میشود.

در باب احساس مسئولیت اجنماعی و آثار معنوی آن مطالب مفصلی در منابع اسلامی آمده است که به ذکر یک مورد اکتفا می کنیم: «یکی از دوستان مرحوم شیخ رجبعلی خیاط نقل میکند: مدتی بیکار بودم و سخت گرفتار، به نزل ایشان رفتم تا شاید راهی شود و از گرفتاری خلاص شوم، همین که به اتاق شیخ وارد شدم و نگاه او به من افتاد فرمود:

«حجابی داری که چنین حجابی کمتر دیده ام! چرا توکلت از خدا سلب شده؟ شیطان سرپوشی بر تو قرار داد، که نتوانی درک کنی»در اثر فرمایشات شیخ، انکساری در من پدید آمد و خیلی منقلب شدم شیخ فرمود: «حجابت برطرف شد ولی سعی کن دیگر نیاید»بع فرمود: «شخصی بیکار است و مریض و دو عیال را باید اداره کند اگر می توانی برو قدری پارچه برای بچه ها و خانواده او تهیه کن و بیاور »با اینکه بیکار بودم و از نظر مالی ناتوان، رفت و از مغازه یکی از دوستان قدیم، مقداری پارچه نسیه خریدم و به محضر ایشان آوردم همین که قیه پارچه ها را خدمت ایشان بر زمین نهادم شیخ نگاهی به من کرد و گفت: «حیف که دیده برزخی تو باز نیست، تا بینی کعبه دور سر تو طواف می کند نه تو دور خانه.»»

نکته بسیاری مهم این است که روح مسئولیت اجتماعی در اولیای الهی از توجه به خدا و ارتباط با او سر چشمه می گیرد که نماز تجلی کامل چنین رابطه ای است. همان بندگان خاصی که در نماز، به حقیقت یاد خدا بودند و در روابط و مناسبات اجتماعی نیز زیباترین و لطیف ترین توجه را به مردم و درد های مردم،  مبذول داشتند.

احادیث زیر بیانگر چنین توجهی می باشد که پیامبر (ص) فرمودند: کسی که در نماز پیشوای مردم شد، نماز را سبک گیرد که در میان مردم، کوچک و بزرگ، بیمار و ناتوان و حاجتمند هست و هر وقت برای خود نمازگزار هر چه خواهد طولانی کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: